torsdag 24 oktober 2013

Riktlinjerna för handledning


RIKTLINJER FÖR GESTALTANDE ARBETE OCH HANDLEDNING AV MEDSTUDENTER
Som riktlinjer och stöd i arbetet är det bra att utgå från de olika delarna i BVK:s bedömningsmatris (bedömningsmatrisen i sin helhet har ni fått tidigare och den finner du under dokument på GUL):




PROCESS
ÖPPENHET
Förmågan att hålla sig öppen och experimenterande. Mod. Att våga pröva många olika vägar och ingångar. Våga misslyckas.
DRIVKRAFT
Förmåga att driva processen framåt. Förmåga att söka handledning från lärare eller medstudenter. Bidra till det gemensamma lärandet.
REFERENSER OCH FÖREBILDER
Förmåga att se, använda, koppla ihop och ta in omvärlden i arbetet.




PRESENTATION
RISKTAGANDE
Förmåga att ta nya steg eller att fördjupa en problematik. Mod.
FORMELL KVALITET
Förmåga att välja relevant uttryck i relation till intention.
KOMMUNIKATION
Förmåga till att skapa interaktion. Dialogicitet. Mottagarperspektiv.




REFLEKTION
KONTEXT
Förmåga att sätta in arbetet i ett pedagogiskt, didaktiskt och eller ett omvärldsperspektiv.
LÄRANDE
Förmåga att se sin egen utveckling. Hur, vad, varför lärde jag mig.
KOMMUNIKATION
Förmåga att ge struktur åt det iakttagna. Dialogicitet. Mottagarperspektiv.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar