onsdag 29 oktober 2014

Assignment 3- om performance

Jag har gjort ett assignment av de tilldelade och det blev att strö glitter under en promenad här hemma i Falun. Till min hjälp hade jag med mig min 4-åriga dotter Ylva som tyckte att det här var spännande. Vi hade så kallade dekorsten hemma i silverglitter, så man kan säga att det var mera som gruskorn vi strödde ut.

Vi promenerade runt i området där vi bor och strödde ut vårt glitter. Det var lite folk som kollade på oss, men jag tror att de tänkte att vi höll på att leka vilket ju var sant också. Ingen kom fram och sa nått iallafall om vad vi gjorde.
Jag kände mig lite fånig just med att genomföra just det här perfomancet och en anledning var kanske att jag inte kan säga att jag bidrog till att förändra eller göra det offentliga rummet där jag verkat intressantare på nått sätt. Jag började fundera på vad de egentligen hade behandlat dekorstenen med för färg och om jag genom att strö ut den i själva verket strödde ut gifter där jag gick
fram.



 


Apropå att förändra i det offentliga rummet och göra perfomance där så kom jag att tänka på en konstnär som jag gillar mycket, den isländske Olafur Eliasson  vars ateljé jag har besökt i Berlin när jag läste vid Umeå Konstskola. Vid det tillfället var han tyvärr inte där men vi träffade hans assistent som berättade om hans arbete och om ateljén som såg ut som en riktigt experimentverkstad. Olafur Eliasson arbetar med många verk i det offentliga rummet och ofta rör verken våra olika element i naturen som sol, vatten, is, vulkaner, osv. Hans verk har bl.a handlat om miljöfrågor. Han t. ex arbetat med att färga allt vatten i en stad grönt för att göra vattnet synligt och folk har gjort kopplingar till miljöförstöring osv. Han har byggt ett vattenfall som rinner uppåt. Ja han är fantastisk, kolla upp honom om ni inte gjort det förut:

http://olafureliasson.net/icewatch

http://www.ted.com/talks/olafur_eliasson_playing_with_space_and_light#t-551877




I förra veckan gjorde vi Street Art utställning på min skola efter ett avslutat arbetsområde och där var det flera elever som hade planerat och genomfört olika performance. Vi hade Free Hugs, där eleverna gjort skyltar och delade ut kramar under själva utställningen. Sedan var det två tjejer som gjorde performance genom att använda sin kropp i rummet. En av den satt helt stilla som en staty. Den andra tjejen som är dansare gjorde akrobatiska rörelser som hon sedan satt stilla i och efter en stund ändrade hon ställning. Det verkade som de andra eleverna tyckte att det var spännande att se och många satt sig ner en stund för att se tjejerna uppträda.








Länkar till bilderna:
http://www.genetologisch-onderzoek.nl/wp-content/image_upload/olafur-eliasson.jpg
Suns-The-Weather-Project--011.jpg

2 kommentarer:

  1. Så fina dina elever är och så spännande det ser ut. Tack för konstnär tipset.

    SvaraRadera