måndag 20 oktober 2014

Modul 8, moment 2 Lektionsplanering i bildanalys

Här kommer min planering. Jag vill bara säga att antalet lektioner beror ju på hur långa lektionspass man har. 

Modul 8 Moment 2; Planering kring bildanalys, Linda Sandberg
Tema: Street Art
Min planering kring bildanalys går in under arbetsområdet Street Art och bildanalyserna fokuserar på analys av samtida konstverk och bilder. Målgruppen är gymnasiets Introduktionsprogram med elever mellan 16-19 år. De har väldigt varierande kunskaper inom ämnet bild. Många är i behov av särskilt stöd och flertalet av eleverna kommer från andra länder vilket gör att det krävs många inividuella anpassningar för att få arbetet att fungera. I arbetsområdet ska eleverna få lära sig om vad som menas med Street Art, analysera några olika bilder inom den genren, samt göra ett eget arbete kring temat.
Under arbetets gång ska eleven reflektera och skriva kring sin process och i slutet av arbetsområdet ska eleverna göra en presentationen/utställning.  Eleverna ska placera ut sina egna Street Art verk i och utanför skolan, bjuda in till utställning och i samband med detta ha en redovisning kring arbetet. Eleverna kommer att bedömas i sin bildanlys, sin idéutveckling och arbetsprocess och bildframställning. Se bedömningsmatris.
Syfte
Eleven kommer att få träna din förmåga att:
·       Kommunicera med bilder för att utrrycka ett budskap.
·       Skapa bilder med digitala eller hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material.
·       Undersöka och presentera ett ämnesområde med bild.
·       Analysera bilder kring temat Street art och dess uttryck, innehåll och funktioner.

Koppling till centralt innehåll i bild
Bildframställning
Framställande av berättande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser.
Återanvändning av bilder, material och föremål i eget bildskapande.
Presentationer av eget bildskapande.
Etik och värderingar när det gäller bruk av bilder (street art) samt yttrandefrihet.
Redskap för bildframställning
Material och verktyg för två och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften.
Bildanalys
Samtida konstbilder samt konstverk från Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.

Lektion 1- Inledning- Vad är Street art?
Syftet med lektionen är att alla ska få ökad kunskap om vad Street Art är för något och att det kan ta sig olika uttryck. De ska börja fundera över vilka budskap som möter dem i ”det offentliga rummet”. Vem vill framföra sina åsikt och vem får lov att göra det?  Eleverna får en inledning och genomgång av arbetsområdet och relevanta ord och begrepp.
Det kan vara klokt att inte presentera alla detaljer på en gång utan ta en sak i taget, lektion för lektion. Den första lektionen ska handla om vad som menas med Street Art och eleverna ska få uppleva och se Street Art.
Alt 1) Om man bor i en större stad där man kan gå på någon aktuell utställning eller ta en promenad i staden för att se gatukonst.
Alt 2) Se filmen Street Art på ur.se, Anaconda.


Låt eleverna svara på filmfrågorna individuellt eller tillsammans med en kompis. Diskutera och gå igenom frågorna tillsammans. (Se bilaga med filmfrågor) Vid genomgången kan man lyfta fram frågor som vem har rätt att säga och uttrycka budskap i det offentliga rummet? Vad menas med det offentliga rummet?Vad säger lagen om grafitti? Koppla till aktuella frågor som t. ex nolltoleransen mot grafitti i Stockholm. Vad tycker eleverna själva om de olika uttryck som de sett på filmen?

Lektion 2: Bildanalys av ett samtida konstverk.
Syftet med lektionen är att eleven ska få göra en bildanlys  av ett samtida konstverk tillsammans i gruppen. Tanken är att eleven ska introduceras till hur man kan analysera och titta på bilder kring Street Art för att de sedan kunna arbeta vidare med egna analyser. Genom att göra en första analys tillsammans kan de elever som behöver mycket hjälp och stöd få en tydligt och bli säkrare inför det egna arbete.
Arbetet utgår från en analys av ett konstverk av Banksy 2014. Samma bild som jag använt i min egen analys.

1) Eleverna får börja med att reflektera individuellt i sina skrivhäften;
Vilken känsla väcker bilden hos dig? Hur upplevs bilden?

2)Bildanalysen i helklass genom samtal. ( Kan tilläggas att mina grupper är relativt små)
Jag som lärare skriver ner reflektionerna som uttrycks och eleverna skriver i sina loggböcker. På så sätt har alla deltagit och gjort en grundlig analys av konstverket. Om man har en annan elevgrupp som kan arbeta mera självständigt så kan man ju välja att göra analysen mera individuellt och därefter gå igenom tillsammans.
A) Vi samtalar om och skriver ner denotationer, vad de ser. Vilka personer/figurer finns på bilden, vilken miljö, vad händer, hur är bilden gjord, i vilken teknik.
B) Sedan går vi vidare till steg 2, konnotationer.
Vad tänker ni på när ni ser den här bilden? Vad kan bilden handla om? För vem är bilden gjord tror du? Vilken målgrupp finns, vem är avsändaren? Finns det något tydligt syfte med bilden? Vad finns det för mening med bilden? Vem är Banksy? Var någonstans finns detta konstverk? Har det betydelse för tolkningen? Vad vill bilden berätta för oss? Vad sägs just nu om det som berättas? (tema och rema)
Eleverna får ett papper med tydliga punkter av analysen så att de ser vad vi ska analysera och i vilka steg. De ska träna sig att försöka skriva i löpande text. Vi delar upp analysen i två steg, så att vi kan prata tillsammans efter varje steg. ( Se bilaga)


Lektion 3 och 4
Egen bildanalys
Eleven får välja ett eget samtida Street Art-verk för sin bildanalys.  De ska välja sitt verk utifrån ett uttryck som intresserar dem och som de vill veta mera om. I sin bildanalys ska de särskilt fokusera på platsens betydelse för konstverket. Eleverna behöver tillgång till Internet och bra samlingssidor med länkar för Street Art är: www.gatukonst.se/links samt globalstreetart.com
Se bilaga med bildanalysfrågor.
Lektion 5
Syfte- Att eleverna ska få analysera och samtala kring nutida konst. Att de ska använda sig av relevanta begrepp. Att de ska fundera på ett konstverks tolkning utifrån plats(tid och rum), miljö och kontext.
Eleverna få därefter redovisa sitt arbete med bildanalys i mindre grupper. Det kan vara bra att mixa grupperna så att de får ta del av så skiftande verk som möjligt i sina diskussionsgrupper. (Grafitti, Knitta- Art, Skulptur osv)
Eleverna ska gemensamt fundera över sammanhanget, platsen (kontexten) där Street Art verken är gjorda. Hur skulle platsen vara utan konstverket? På vilket sätt tycker ni att platsen har förändrats med detta verk? Skulle det här konstverket passa på vilken plats somhelst? Varför/ Varför inte?
Eget arbete: Lektion 5-7
Syftet med lektionerna är att eleven ska starta upp, planera och genomföra sitt eget arbete kring Street art med inspiration från det verk som eleven har analyserat. De ska med inspiration från ”sitt” konstverk skapa ett eget Street Art verk i valfritt material och på en valfri plats i och runt skolan.
Genom att besöka platsen, anteckna och fotografera ska eleven fundera på hur platsen ska förändras genom det egna arbetet med Street Art.
Eleven kan jobba enskilt eller tillsammans med en kompis.  Arbetsplanering för eleverna och förslag på material finns i en bifogad fil. Eleverna reflekterar i sina loggböcker alternativt bloggar om hur arbetet går och vad man eventuellt behöver hjälp med.
Lektion 8
Eleven placerar ut det egna konstverket och fotograferar verket på plats. Skriv egna reflektioner kring hur du tycker att platsen förändras. Vad har du tillfört? Hur förändras betydelsen och känslan av platsen?
Lektion 9-10.
Gemensam utställning med alla Street Art-verk och rundvandring tillsammans i gruppen. Var och en berättar om sitt verk och sina tankar.
Individuell utvärdering av det egna arbetet och arbetsområdet.




Bedömningsmatris
E
C
A
Bildanalys:
Jag beskriver min bild och dess uttryck, innehåll och funktion på ett enkelt sätt


Jag kan använda vissa ord och begrepp som hör till området.


Jag kan tolka en samtida bild och göra en enkel jämförelse och koppling till egna erfarenheter, andra verk och till omvärlden.

Bildanalys:
Jag beskriver min bild och dess uttryck, innehåll och funktion på ett utvecklat sätt.

Jag kan använda ord och begrepp som hör till området på ett relativt bra sätt.

Jag kan tolka en samtida bild och göra en jämförelse och koppling till egna erfarenheter, andra verk och till omvärlden på ett relativt väl sätt.

Bildanalys:
Jag beskriver min bild och dess uttryck, innehåll och funktion på ett väl utvecklat sätt

Jag kan använda ord och begrepp som hör till området på ett välutvecklat sätt.

Jag kan tolka en samtida bild och göra jämförelser och kopplingar till egna erfarenheter, andra verk och till omvärlden på ett välutvecklat sätt.
Material och teknik:
Jag använder tekniker, verktyg och material på ett i stort sett fungerande sätt.
Jag prövar min idé.


Material och teknik:
Jag använder tekniker, verktyg och material på ett ganska fungerande sätt.
Jag prövar och omprövar.
Material och teknik:
Jag använder tekniker, verktyg och material på ett varierat och idérikt sätt.
Jag prövar och omprövar flera olika idéer och metoder.
Jag bidar till att utveckla idéer.


Jag utvecklar delvis egna idéer.
Jag utvecklar egna idéer med inspiration från Street Art.
Jag kan på ett enkelt sätt reflektera kring hur jag har arbetat.

Jag kan på ett utvecklat sätt reflektera kring hur jag har arbetat.
Jag kan på ett välutvecklat sätt reflektera kring hur jag har arbetat.
Jag bidrar till att göra val i mitt arbete som leder arbetet framåt.
Jag ger egna förslag som med bearbetning leder arbetet framåt.
Jag formulerar och väljer olika handlingsalternativ som leder arbetet framåt.







 Bilagor:
Filmfrågor, Bildanalys,Arbetsplanering till eleverna. Kolla i bloggen på GUL. Vet inte riktigt hur jag bifogar filer här.


















2 kommentarer:

  1. Väldigt bra matris tydligt för eleverna tack för att jag fick ta del av den.

    SvaraRadera
  2. Tack Jessica! Jag har kollat och tagit del av Skolverkets material med bedömninsgsstöd i bild där det finns exempel på olika matriser osv. Utifrån den gjorde jag en egen som passade just det här momentet.

    SvaraRadera