torsdag 16 oktober 2014

Erik Berglin och TED Talks- Stealing like an artist

Nu har det gått en vecka sedan jag såg och hörde Erik Berglins föreläsning. Hans arbete och tankar kring bilder har verkligen varit något som satte igång mitt eget tänkande om hur man kan arbeta med foton både i egna projekt, men även med eleverna.

Här ska jag lyfta fram några saker som jag tyckte var särskilt intressant och vad det fått mig att tänka på:
Är det så att vi lever i en värld där det helt enkelt redan finns för många bilder tagna? Behövs det verkligen fotograferas mera? Han pratade om att väldigt få bilder som tas verkligen har en bäring. En cappuchinobild på Instagram saknar egentligen helt betydelse efter 5 minuter. Vilka bilder är det som verkligen behöver fotograferas? Tänker att alla bilder vi tar och laddar upp till olika sociala medier även lagras och det går åt en ofantlig mängd med lagringsutrymme och energi då alla miljontals människor laddar upp sina cappuchinobilder. Är det försvarbart?

Erik har själv valt att som fotograf avstå från att ta egna bilder och istället använda sig av andras men i nya sammanhang. Han "tar" bilder, lånar dem men sätter samman dem till nya sammanhang och därigenom blir det konst. Någonting blir synligt som kanske inte fanns där tidigare. Han arbetar med associationer och leker sig fram. Jag kan se många sätt där man med eleverna skulle kunna använda bilder på Internet i associationsprocesser med eleverna och där de själva kan finna nya betydelser och sätta samman bilder till en egen mening och berättelse. Jag använder själv Pinterest för att samla bilder och idéer och där kan man spara bilderna på ett enkelt sätt och skapa sina egna anslagstavlor kring olika teman.

Jag gillade också tanken på bilder där det inte heller finns en egentlig fotograf som vid djurbilderna från skogen och google earth bilderna där man sökt efter delar där programvara inte fungerat. Att slumpen styr arbetet precis som vid projektet han gjorde kring "god mood" där olika konstobjekt sattes ihop genom photomerge och tekniken slumpar ihop bilder genom en automatiserad process.
Att använda Internet som en plattform och start för associerande är nått jag tar med mig från hans föreläsning och det tränar ju i hög grad den kreativa förmågan. TED talks föreläsningen hade jag sett sedan tidigare. Det är en skön utgångspunkt att använda sig av det man gillar och ta från det bästa för att skapa något nytt. Att ingenting skapas i ett vakuum och att kreativitet och konstnärligt arbete inte ligger i att komma på allt själv utan att förhålla sig till sin omvärld.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar